Een werkweek van 4 uur?

Het boek “Een werkweek van 4 uur” van Timothy Ferriss is overbekend. Google geeft 113.000 hits en op de Engelse titel komen daar nog eens 443.000 resultaten bij. Het stond al een hele tijd op mijn leeslijst en vorige week heb ik het gelezen. Timothy beschrijft hoe je in vier stappen kunt komen tot een werkweek van maar 4 uurtjes: Definiëren, Elimineren, Automatiseren en Liberation. Daarvoor kon de vertaler kennelijk geen goed Nederlands woord vinden dat ook met een “L” begint. Want de eerste letters vier stappen moeten ook in het Nederlands samen het woord “DEAL” vormen.

De eerste twee stappen begrijp ik helemaal en passen ook goed bij wat ik schrijf over de Weg van de Minste Weerstand: Definieer je droom en Elimineer vervolgens zo veel mogelijk activiteiten die niet bijdragen aan het realiseren daarvan. Daardoor houd je meer tijd over om wel aan je droom te werken en zul je die steeds beter weten te realiseren. Timothy heeft het ook over droomlijnen en hoe belangrijk het is om je droom helder te verwoorden. “Wat wil je hebben, doen en zijn”.

Het deel over Elimineren gaf me zelfs een nieuw inzicht, dat ik nog niet beschreven heb op mijn site: het Pareto principe, ook wel bekend als de 80/20 regel.

De 80/20 regel dacht ik wel te kennen: 80% van je resultaat behaal je door 20% van je inspanningen. Maar de consequentie die Timothy daaraan verbindt had ik nog niet door. Het Pareto principe betekent namelijk dat van elke 10 activiteiten die je nodig zou hebben om een deel van je droom te realiseren, er twee zijn die evenveel bijdragen aan je droom als de andere acht bij elkaar. Vaak kun je die andere acht dan ook helemaal schrappen. Kijk, dat noem ik nou effectief en efficiënt tegelijk!

Tot zover een geweldig boek, met heel veel toepasbare tips. Maar bij Automatiseren begreep ik het niet meer. Timothy beschrijft daar hoe je de taken die nog overblijven voor een groot deel kunt automatiseren. Nou ja… automatiseren? Eigenlijk heeft hij het vooral over uitbesteden aan bijvoorbeeld een VA (virtueel assistent) in India of aan harde werkers ergens in één van zijn bedrijven. Maar waarom zou je in hemelsnaam activiteiten die bijdragen aan het realiseren van je droom willen automatiseren? Zeker als je de activiteiten die niet aan je droom bijdragen toch al hebt geëlimineerd. Als je de stappen die Timothy bij Definiëren en Elimineren beschrijft goed volgt, zijn de resterende activiteiten nou juist die waar je superenthousiast van wordt. Want dat is zijn omschrijving van geluk en het realiseren van je droom: doen waar je enthousiast van wordt, waar je energie van krijgt. En dat past dan weer precies bij de Weg van de Minste Weerstand. Het uitbesteden van dingen waar je energie van krijgt past daar volgens mij niet bij.

Liberation, ten slotte, gaat over tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Volgens Timothy is dat nodig om je taken uit te kunnen besteden, ten minste als je werknemer bent. Zorg ervoor dat je baas er niet achter komt, dus zorg er eerst voor dat je thuis of ergens anders mag werken in plaats van op kantoor. Nou vind ik dat tijd- en plaatsonafhankelijk werken zeker bijdraagt aan het realiseren van je droom. Maar niet omdat je dan taken gemakkelijker kunt uitbesteden. Nee, het stelt mij in staat om die werkplek te kiezen die mij voor een bepaalde taak het meeste energie geeft.

Enne… via de Weg van de Minste Weerstand is ‘zorg dat je baas er niet achter komt’ totaal niet meer aan de orde. Want jij zorgt er natuurlijk gewoon voor dat alle taken waar jouw baas blij van wordt zeer effectief én efficiënt worden afgerond. Veel effectiever en efficiënter dan jouw collega’s het doen.

Kortom, het eerste deel van “Een werkweek van 4 uur” vond ik geweldig, het tweede deel vergeet ik graag zo snel mogelijk. Mocht jouw droom nou een geautomatiseerd inkomen zijn, dan kun je dat tweede deel bij mij op komen halen.

Plaats een reactie