Elkaar blij maken

Netwerken

Business of social?

“Mensen hebben contact met elkaar, geven aandacht aan elkaar en helpen elkaar wanneer dat nodig is. Het gaat over je persoonlijke contacten met al die mensen, en dan vooral de informele contacten.”

Netwerken, zo eenvoudig is het (niet)  – Rob van Eeden

Deze visie op netwerken onderschrijf ik volledig. Ik noem dat social networking. Maar hoe bouw je dat soort contacten op, hoe onderhoud je ze en wat heeft dat dan met jouw droom te maken? Dat lees je op de volgende pagina’s.


Wederzijds voordeel?

Business networking

Eén op één

Toch hebben veel mensen een aversie tegen netwerken. Dat komt omdat er ook een andere visie op netwerken is:

“Business networking […] has to be mutually beneficial […] to work” (http://ezinearticles.com/?How-to-Be-a-Better-Business-Networker)

Dit noem ik business networking, netwerken gericht op direct wederzijds voordeel. Vaak leidt het tot het een handdruk en het uitwisselen van visitekaartjes, veel minder vaak tot wederzijds voordeel en bijna nooit tot meer dan alleen een één-op-één contact.

Bij social networking gaat het juist niet om een direct wederzijds voordeel. Elkaar helpen gebeurt niet op hetzelfde moment in twee richtingen. De reactie op hulp die je gegeven hebt komt vaak via een onverwachte weg weer bij je terug. Het gaat om contacten met al die mensen (en dat zijn er heel veel) en niet het één-op-één contact dat ontstaat uit het uitwisselen van visitekaartjes.


De kracht van je netwerk

Sociaal netwerk

Sociaal netwerk

Iedere volwassen Nederlander kent veel mensen. Met elkaar kennen jouw kennissen nog veel meer mensen. Die tweede cirkel van je netwerk is groot! Het verschil is even groot als jouw boekenkast t.o.v. een grote openbare bibliotheek.

Tussen al die kennissen van jouw kennissen zitten zeker mensen die je kunnen helpen om jouw droom te realiseren. Want de kracht van je netwerk zit in die tweede cirkel.

Hoe groot die tweede cirkel van je netwerk is, kun je lezen op de volgende pagina. Maar ik kan het je ook vertellen.


80.000 Contacten

Bibliotheek

Zo groot is jouw netwerk

Het aantal kennissen van een gemiddelde Nederlander varieert van 250 tot 500, en sommige mensen kennen nog veel meer mensen. Dat is de eerste cirkel van je netwerk. Al die mensen in je eerste cirkel kennen ieder ook weer 250 tot 500 mensen, de tweede cirkel van je netwerk.

Als er geen dubbele contacten in zouden zitten, bestaat die tweede cirkel dus uit ten minste 250 x 250 = 62.500 en misschien wel 500 x 500 = 250.000 mensen. Het aantal dubbele contacten is lastig te schatten, een ruwe benadering is dat de helft dubbelingen zijn. Je tweede cirkel bestaat dus uit 30.000 tot 125.000 kennissen van kennissen. Zelf ga ik uit van een gemiddelde van 80.000.

In de tweede cirkel van je netwerk zitten dus ca. 79.500 mensen meer dan in de eerste cirkel. En ze hebben allemaal kennis die jij kunt gebruiken om jouw droom te realiseren! Het verschil in kennis tussen de eerste en tweede cirkel van je netwerk kun je vergelijken met het verschil tussen jouw boekenkast thuis en de bibliotheek van Alexandrië. Jouw kennissen kunnen je met al die kennis(sen) in contact brengen.


Geven, vragen en bedanken

Kenniseconomie
Kenniseconomie

We leven in een informatiemaatschappij. Eén van de speerpunten van de EU is om Europa de meest kennisintensieve economie van de wereld te laten zijn. Het is dus voor elke loopbaan in Europa van belang om snel en efficiënt over kennis te kunnen beschikken.

Geven, vragen en bedanken vormen volgens mij, maar ook volgens netwerkcoach Jan Vermeiren een “gouden netwerkdriehoek” die in een social network een grote kennis- en informatiestroom op gang houdt. Op de volgende pagina lees je hoe.


Gouden netwerkdriehoek

Gouden netwerkdriehoek

In een sociaal netwerk houden geven, vragen en bedanken de informatiestroom op gang:

  • Geven: iedereen vindt het leuk om wat te krijgen. Hoe meer je geeft, hoe meer je netwerk bereid zal zijn om je iets terug te geven als je er later om vraagt.
    Informatie of kennis is daarbij iets dat je zo vaak kunt weggeven als je wilt, zonder het te verliezen. Maar er zijn ook andere manieren waarop je je netwerk kunt helpen.
  • Vragen: als je genoeg aan je netwerk gegeven hebt, kun je ze gerust eens ergens om vragen. Maar vaak is vragen niet eens nodig. Door wat je aan het netwerk geeft, weten de anderen waar je in geïnteresseerd bent en dat geven ze je graag terug. Op die manier krijg je vele malen (tot wel 80.000 keer) terug wat je geeft.
  • Bedanken: door je netwerk te bedanken voor wat ze je geven, blijft iedereen plezier houden in het netwerken en blijft de kennis en informatie stromen.

Een sociaal netwerk heeft structuur

Netwerkstructuur
Netwerkstructuur

Om je netwerk goed in te kunnen zetten bij het realiseren van je droom, is het handig als je de structuur ervan begrijpt en jouw plek in die structuur kent.

In een social network blijken er specifieke rollen te zijn. Meestal vervul je één van deze rollen, soms twee. Dat gebeurt bijna altijd intuïtief, het is niet iets dat je hoeft te leren.

In het boek The Tipping Point heeft Malcolm Gladwell deze netwerkrollen beschreven. Hij onderscheidt er drie. Mijn visie op netwerkrollen is daarop geïnspireerd.


Netwerkrollen

Netwerk rollen

De netwerkrollen van Gladwell

In een social network vervul je meestal één, soms twee rollen. Dat gebeurt bijna altijd intuïtief, het is niet iets dat je hoeft te leren. Het is wel handig om je netwerkrol te kennen, zodat je optimaal gebruik kunt maken van je intuïtieve aanpak.

Malcolm Gladwell onderscheidt drie netwerkrollen: connectors, mavens en salesmen. Ik heb er een vierde aan toegevoegd, nl. users. En i.p.v. salesmen heb ik het liever over inspirators.

  • Users vormen het grootste deel van je netwerk. Zoals overal geldt ook in een social network de 80/20 regel. “80% van het (net)werk(en) wordt gedaan door 20% van de mensen”. Het blijkt dat 80% van de netwerkers maar 20% bijdraagt aan de informatiestroom. De kans is dus groot dat ook jij een user bent. Dat is niet erg, kennis gebruiken is tenslotte dé manier om jouw droom te realiseren. Omdat de meeste mensen in een netwerk vooral kennis willen gebruiken, kan de overige 20% doen waar juist zij veel plezier in hebben: kennis delen, kennis verspreiden en mensen inspireren tot actie.
  • Connectors: kennen veel mensen, duizenden meer dan gemiddeld. Connectors verstaan de kunst om contact te onderhouden met al die duizenden mensen en met elkaar. Ze vormen de ruggegraat waarlangs de kennis in een netwerk de users bereikt. Gebruik de connectors in je netwerk vooral om in contact te komen met de echte kennisdragers, de mavens. Connectors vinden het heerlijk om jou te helpen door je in contact te brengen met iemand die jou kan helpen. Ben je zelf een connector? Breng anderen dan in contact met jouw netwerk!
  • Mavens: zijn de kennisbronnen in je netwerk. Ze delen hun kennis graag, maar kennen niet zoveel mensen als een connector. Hun kennis gaat door het netwerk op reis en wordt gedurende die reis verrijkt en verdiept zodat jij er nóg meer waarde aan kunnen ontlenen. Zoek (via een connector) de mavens in je netwerk die jou kunnen vertellen hoe jij je droom kunt realiseren. Ze zullen hun kennis graag met je delen. Ben je zelf een maven? Zoek dan contact met een connector, zodat jouw netwerk gebruik kan maken van jouw kennis!
  • Inspirators: verstaan de kunst om ervoor te zorgen dat de verrijkte informatie ook tot nieuwe actie leidt. Vind je het lastig om in actie te komen? Zoek dan contact met inspirators. Zij vinden het geweldig om jou te helpen om in actie te komen. Ben je zelf een inspirator? Inspireer jouw netwerkcontacten dan tot actie! Je weet zelf heel goed hoe je dat doet 😉

Online netwerken

Informatierivier

Informatierivier

Een netwerk van 80.000 contacten onderhoud je niet zomaar. Gelukkig sta je niet alleen en verzorgt elk lid van het netwerk een deel. Gemiddeld ben je als netwerklid dus verantwoordelijk voor 1/80.000 deel van de informatie. De rest doet de rest.

Vooral via het internet is dat tegenwoordig heel gemakkelijk geworden. Door sociale netwerken online bij elkaar te brengen, ontstaat uit heel veel kleine informatiestroompjes een geweldige informatierivier. De afgelopen jaren is die informatierivier hard gegroeid, en de stroom neemt elke minuut toe. Zowel in snelheid als in volume.


Een digitale informatierivier

Drik van de rivier

Drink van de rivier

Voor veel mensen is die rivier zo immens dat ze heel huiverig zijn voor online netwerken. Ze zijn bang om in de informatie te verdrinken.

De truc is om die informatierivier te zien als een echte rivier. Je weet waar de rivier is, gooit er zo af en toe wat informatie in en haalt er een slokje informatie uit wanneer je dorst hebt.

Probeer niet de hele rivier op te drinken, want dan verdrink je.

Behalve van de rivier drinken kun je soms ook gewoon van het uitzicht genieten. Ik surf regelmatig op internet zonder een ander doel dan genieten van wat ik lees, zie en hoor.


Je professionele netwerk in kaart gebracht

LinkedIn

LinkedIn

Hoe groter je netwerk, hoe groter de kans om daarin mensen te vinden die jou kunnen helpen bij het realiseren van je droom. Maar hoe vind je nou precies de juiste mensen?

Met LinkedIn maak je je netwerk eenvoudig inzichtelijk. Je ziet je eerste, tweede én derde netwerkcirkel.

Ook is er een geavanceerde zoekfunctie om precies die contacten te vinden die je zoekt. Via de groepen van LinkedIn kun je vervolgens gemakkelijk met ze in contact komen.


Hoe LinkedIn werkt

In dit filmpje zie je hoe LinkedIn werkt.


Het krachtigste communicatiemiddel ooit

Twitter

Twitter

Naast LinkedIn is Twitter een online netwerk waar ik veel gebruik van maak. Ook op Twitter vind je veel interessante contacten die in een continue stroom informatie uitwisselen.

In tegenstelling tot LinkedIn bestaat de informatie niet alleen uit professionele informatie. Er wordt ook veel persoonlijke informatie uitgewisseld, waardoor je je netwerk ook van een heel andere Kant leert kennen.

Het leuke is dat iedereen op Twitter (tweeps noemen de ervaren twitteraars elkaar) de informatiestroom kan lezen en er dus aan kan bijdragen. Het kost wel wat oefening om uit de grote stroom de voor jou interessante informatie te filteren.

Zodra je die kunst beheerst vormt Twitter een continue informatiestroom waar je op bijna elk moment pareltjes in voorbij ziet komen. Uiteraard kan ik je helpen om die filtertechnieken te leren beheersen.


Hoe twitter werkt

Dit filmpje vertelt je meer over Twitter


Workshop Net andersom Netwerken

Netwerken

Netwerken is zo oud als de mensheid. Toch hebben veel mensen een aversie tegen netwerken en het uitwisselen van visitekaartjes dat daar kennelijk bij hoort. Net andersom Netwerken is een andere manier van netwerken. Eén waarbij visitekaartjes onbelangrijk zijn.

Wil je die andere manier van netwerken leren kennen? Dat kun je het beste doen met een groepje bekenden. Dan kun je gerust fouten maken en van elkaar leren hoe inspirerend netwerken zonder visitekaartjes kan zijn. Boek daarom samen met een groepje bekenden mijn workshop Net andersom Netwerken.

In deze workshop leer je die andere manier van netwerken: social networking. Daarbij gaat het om contacten met alle mensen uit je netwerk in plaats van het 1-op-1 contact dat ontstaat uit het uitwisselen van visitekaartjes.

ContactDe workshop Net andersom Netwerken duurt één dagdeel en boek je voor € 600,= per groep. Bij 12 deelnemers is dat dus voor € 50,= p.p. Neem contact met me  op voor een boeking. Klik op de groene button met de envelop en vul het contactformulier in. Of lees eerst de uitgebreide beschrijving.

Advertenties
%d bloggers liken dit: