LinkedIn training

Zo af en toe geef ik op de Hanzehogeschool Groningen een introductietraining LinkedIn. Zo ook vandaag, voor collega’s waarvan binnenkort hun tijdelijk contract afloopt en die door ons stafbureau P&O worden ondersteund bij het vinden van een nieuwe uitdagende baan. Meestal begin ik die training met een korte presentatie. Vandaag deed ik het eens ander en heb ik de presentatie (in Prezi) en de tekst online gezet. Zo kan ik het met meer mensen delen en het geeft ook meer beeld en geluid bij mijn aanpak “de Weg van de Minste Weerstand“.

  1. Dromen zijn belangrijk. Andere noemen het doelen, wensen of verlangens. Ze houden je in beweging als een magneet die je onweerstaanbaar aantrekt. Maar vaak duurt het lang, meestal enkele jaren, voordat je een grote droom of een belangrijk doel ook hebt gerealiseerd of bereikt.
  2. Daarom is het handig ook te kijken naar de effecten die het realiseren van zo’n droom of het bereiken van zo’n doel op jou en je directe omgeving zal hebben. Er zijn altijd meerdere effecten en meestal zijn die per stuk wat gemakkelijker te realiseren dan die hele grote dromen of doelen.
  3. Als je eenmaal weet welke effecten je wilt realiseren, is de meest voor de hand liggende vraag “Hoe doe ik dat dan?”.
  4. Mijn antwoord daarop is “Dat is de verkeerde vraag”. Je kunt beter vragen “Wie ken ik allemaal die zo’n effect al gerealiseerd hebben?” Zij weten als geen ander hoe ze dat gedaan hebben en dat willen ze graag met je delen. Ze zijn er immers trots op en blij mee. Daar kun jij dan  inspiratie aan ontlenen of van leren hoe jij het ook zou kunnen doen.
  5. Die mensen vind je in je (sociale) netwerk(en).
  6. Dan is het handig dat je weet hoe netwerken werken
  7. Netwerken bestaan uit cirkels. Mensen die jij kent (1e cirkel). De mensen die jij kent, kennen weer andere mensen (2e cirkel), enz. Gemiddeld kent een volwassen Nederlander 400 mensen. Die 400 kennen elk ook weer 400 mensen. De 2e cirkel bestaat dus uit 400 x 400 mensen als er geen dubbelingen zijn. Die zijn er wel, in de praktijk blijkt dat je het aantal door 2 moet delen = 80.000 mensen in de 2e cirkel van je netwerk.
  8. LinkedIn geeft oa. inzicht in de relaties tussen deze mensen, tot de 3e cirkel van je netwerk
  9. LinkedIn is een sociaal medium. Er zijn verschillende soorten gebruikers van sociale media. Je hoeft niet perse heel actief te zijn om toch al sociaal mediagebruiker te zijn.
  10. Al je online netwerk groeit, neemt het aantal berichten dat je krijgt exponentieel toe. Al snel (in de praktijk na 3 tot 6 maanden) is het daarom nodig slimmer te gaan werken. Om niet te verdrinken in die enorme rivier van informatie moet je leren om slim te drinken van die rivier. Bv. alléén als je dorst hebt (lees: behoefte hebt aan bepaalde informatie).
  11. Maar voorop blijft staan het effect dat je wilt bereiken (zie ook punt 2). Als je heel efficiënt de verkeerde effecten bereikt doe je het niet goed. Alsof je heel efficiënt een ladder beklimt die tegen de verkeerde muur staat. Je bent dan heel snel op het verkeerde dak terecht gekomen.
  12. Op deze manier help ik, met Dreams Matter, hoger opgeleide professionals bij hun persoonlijke groei, zodat ze hun doelen, wensen en dromen effectief kunnen realiseren. Bij elkaar noem ik het ‘de Weg van de Minste Weerstand’ omdat deze aanpak je steeds meer energie oplevert dan kost.

Wil je meer weten over de Weg van de Minste Weerstand en hoe ik je kan helpen bij je persoonlijke groei? Zodat je jouw doelen, wensen en dromen effectief kunt realiseren. En zodat dit je altijd energie oplevert in plaats van kost. Kijk dan eens op de pagina over coachen op energie op mijn site.

Geplaatst op 16 mei 2012, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

