Gele Ballon

Een gastblog van Arjan de Putter

Arjan de Putter is oprichter van www.geleballon.nl. Hij nodigt je uit om je droom te delen op http://www.geleballon.nl/dromen.

Wat heb ik met Dromen?

Lange tijd heb ik geworsteldmet “ondernemerschap”. Daar hoort een gedegen voorbereiding bij en goed onderbouwde plannen. Dacht ik. En toen ging ik me verdiepen in het boek “Durftevragen en de kracht van Sociale Overwaarde”.  Daarin las ik onder meer dat je je dromen moest vermelden. Géén idee waarom, maar ik ben gewoon met dat boek aan de slag gegaan. Gewoon: doen!

Dat resulteerde in mijn project Gele Ballon. Doel van dat project is om een gele ballon te ruilen tegen een Saab 9-5. Het doel (die auto) heb ik overigens pas ná de start van dat project bedacht: het moest een beetje een mission impossible worden. Al lijkt het erop dat steeds meer mensen in mijn omgeving geloven dat ik dit doel nog ga bereiken ook…

Het project kende een “droomstart”: dinsdagavond om 23:45u legde ik de laatste loodjes aan mijn website en ging slapen. Dat slapen wilde echter niet zo lukken, er plopten voortdurend ideeën en strategieën in mijn hoofd omhoog. Een geweldige ervaring overigens! De volgende ochtend stuurde ik om 08:30u de eerste tweet de wereld in, en om 09:30u had ik mijn eerste transactie rond. Op dit moment heb ik een serieuze partij exclusieve wijn te ruilen, maar daar gaat het even niet om.

Achteraf zie ik dat ik een nieuwe bron van energie aangeboord heb. Nu pas zie ik in wat de kracht van authenticiteit is, van het “jezelf blijven”. Goede analyses en goede plannen zijn nog steeds belangrijk, maar daar waar twijfel ontstaat (“is dit idee wel haalbaar?”) durf ik op mijn gevoel te vertrouwen.

Laat ik eens een paar voorbeelden geven van wat ik ervaren heb.

Een advies uit het boek “Durftevragen”: “Maak een lijst met je helden”. Toen ik me realiseerde dat ik een afspraak wilde met Nils Roemen (een van de grondleggers van Durftevragen), ging het al vanzelf. Al voordat ik hem als “Held” op mijn lijstje geplaatst had, kwam ik met hem in contact.

Een ander advies uit “Durftevragen”: “Schrijf je dromen op”. Juist door je dromen op te schrijven en te delen met andere mensen, schep je voorwaarden om ze uit te laten komen. Eén van mijn rare dromen was om 1.000 schoolkinderen hun droom op te laten schrijven, en deze aan een (gele!) ballon op te laten stijgen. Ik schreef hem op mijn lijstje met Dromen, stuurde een tweet de wereld in, en zie daar: er reageerde iemand! Op 15 juni 2012 mag ik een gastcollege geven over mijn project. Na afloop gaan er ca. 600 ballonnen de lucht in. Ik geef toe, dat is nog geen 1.000, maar het is een mooie stap in de richting.

Nog een droom die uitkomt: ik wil dolgraag een autotest schrijven voor een autoblad. Op 1 april 2012 schreef ik hem op, op 13 april kwam ik in gesprek met iemand die de juiste verbinding kon leggen en terwijl ik dit stuk schrijf ontvang ik een seintje dat ik een autotest mag schrijven dat (in principe) geplaatst wordt in het Onschatbare Klassieker Magazine! Natuurlijk staat er “in principe”, want ik moet natuurlijk wel zorgen dat ik een leesbaar stuk schrijf.

In het tweede boek dat ik in de project ruilde, werd -op mijn verzoek – een voorwoord geschreven. Dat luidde:

Zweef, zweef, zweef

en dan met beide voeten stevig op de grond!

Zo is het met dromen ook: durf te dromen, durf je droom te delen en ga dan praktisch en realistisch met je droom aan de slag!

Geplaatst op 29 april 2012, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

