Attracting clients online

Erno Hannink

Erno Hannink

Afgelopen maand heb ik de “30 day course Attracting Clients Online” videocursus van Erno Hannink gevolgd. Elke dag gaf Erno een tip om online meer klanten naar je toe te trekken. Voor iedereen die het gemist heeft en iedereen die de cursus wel heeft gevolgd maar zich nu afvraagt wat Erno ook al weer heeft gezegd zet ik de tips nog even op een rijtje, met hier en daar een aantekening van mijn eigen hand.
  1. Beschrijf je favoriete klant (bv. betaalt op tijd, wordt blij van mij, word ik blij van, …).
  2. Verdeel je klanten in A, B en C en geef je C-klanten aan een andere ondernemer. Een ondernemer die wel blij wordt van jouw C-klanten en waar jouw C-klanten wel blij van worden.
  3. Teken je (stijgende[1]) levenscurve met 5 toppen en 5 dalen. Bedenk welke ca. 5 kernwaarden je toppen opleverden. Dat zijn ook de kernwaarden van je (zp) bedrijf.
    1. In zijn boek The Big Five for Life beschrijft John Strelekey het begrip “stijgende levenscurve”. Zie de pagina over Big Five for Life op Dreams matter of bv. dit boekverslag.
  4. Teken 3 overlappende cirkels. Bovenste: je passies, links: je producten die geld opleveren, rechts: waar je het beste in de wereld in bent. Overlap = jouw BHAG (Big Hairy Audacious Goal).
  5. Bepaal je Marketing Message: Wie help je? Wat is hun probleem? Hoe los jij dat probleem op? Wat is het resultaat voor hen? Verwerk de antwoorden tot één of twee zinnen, als antwoord op de vraag “Wat doe jij?”. De reactie moet dan zijn “Hé, dat is interessant, vertel meer!”. Zo niet: fine tunen.
  6. Beschrijf je Ideale Klant: geef hem/haar een naam en een leven (woonplaats, relatie, kinderen, werk, …). Wat wil hij/zij? Wat is zijn/haar probleem? Waar koopt hij/ze? Waar is hij/zij (online en irl)? Schrijf aan hem/haar op je blog.
  7. Business plan: stel doelen, anders bereik je ze niet. Je BHAGs zijn te groot, duurt 5 jaar, Wel: wat is je inkomen over een jaar? (Stel een extreem doel! Bv. vijf keer zoveel. Wat is de groei per maand, wat moet je daar voor doen en wanneer?). Volgend jaar zal je jaar compleet anders zijn!
  8. Kijk uit voor je Lizard Brain: beschermt ons tegen gevaren, toen we nog lizzards waren maar is nu hinderlijk. “Dit moet nog, dat is gevaarlijk, enz” Houdt loslaten tegen. Onderneem actie om je Lizard brain te laten zien dat het fout zit.
  9. Start met het lezen van een BOEK in de ochtend (30 to 60 minuten), ipv mail, blogs, enz.
  10. Je online hub: zet in elke tweet, post, reactie, nieuwsbrief een link naar je site & blog.
  11. Gebruik WordPress voor je site en blog. Zoekmachines houden van WordPress en WordPress is eenvoudig te gebruiken.
  12. Gebruik de juiste keywords in je site pagina’s en blogposts.
  13. Stel je permalink structuur goed in.
  14. Maak een gemakkelijk te vinden contactpagina op je site. E-mail adres of (beter) een contact formulier.
  15. KeyLocalsearch: zorg dat je woonplaats op je website staat als keyword. Bv. In de footer van je website.
  16. Je nieuwsbrief is belangrijk voor je klanten en voor jou. Zij willen geïnformeerd blijven over interessante artikelen die je schrijft, jij kunt je klanten op het juiste moment informeren.
  17. Twee diensten voor nieuwsbrieven: autorespons.nl en aweber.com. Aweber is erg streng maar verder erg goed. Autorespond combineert nieuwsbrief en online shopping.
  18. Waar schrijf je over? Geef elke nieuwsbrief een 1. Onderwerp, pakkende titel. 2. Informatieve inhoud (80%), help je lezers om een klein probleem op te lossen. 3. Promotie (20%), verkoop iets in relatie tot de inhoud.
  19. Gebruik twitter.
  20. Gebruik een goede foto van je gezicht als Twitter avatar. Een (glim)lachend en open gezicht. Zodat mensen zich naar jou openen.
  21. Maak op je site een speciale pagina “over mij” voor twittervolgers, waar je begint met jouw relatie tot twitter en dan de rest, incl. abonneren op je nieuwsbreif. Zet die link in je twitter profiel.
  22. Zet je Marketing Message (tip 5) in je twitterbio. Ruimte over? Nog enkele keywords toevoegen.
  23. Gebruik ook LinkedIn, m.n. De Answers en de Groups om daar je expertise te laten zien.
  24. Zet je Marketing Message in je Professional headline op LinkedIn, plus keywords!
  25. Pas de namen van de links naar je websites in  je LinkedIn profiel aan.
  26. Verander je LinkedIn URL in linkedin.com/in/jouwnaam
  27. Facebook is het grootste social network ter wereld, iedereen zit op Facebook dus ook jouw doelgroep.
  28. Maak een Businesspage op Facebook om je persoonlijke en professionele zaken te scheiden.
  29. Koppel Facebook en Twitter NIET aan elkaar! Uit onderzoek is gebleken dat automatisch doorposten de conversatie niet stimuleert maar juist vermindert.
  30. Koppel je businesspage op Facebook aan je persoonlijk profiel via de werkgeversinfo in je profiel.

Een aantal van deze tips had ik al toegepast, enkele heb ik meteen op de betreffende cursusdag dooorgevoerd. De rest staat vanaf nu op mijn to-do lijstje. Volg mijn blog om op de hoogte te blijven.

Voor meer informatie over de achtergrond en toepassing van deze 30 tips verwijs ik je graag door naar Erno.

Advertenties

Geplaatst op 19 december 2011, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: