Zen en de kunst van tuinonderhoud?

Deze zaterdagmiddag heb ik heel nuttig besteed in onze tuin. Onkruid wieden, heggetje snoeien,  klimop opbinden, enzovoort. Aan het eind van de middag besloot ik ook om het trottoir voor ons huis nog even onkruidvrij te maken. Want om onduidelijke reden slaat de gemeentelijke veegauto ons stukje trottoir altijd over.

Toen kwam er een klein meisje voorbij, met haar moeder. Het meisje vroeg vol verbazing “wat ben jij nou aan het doen?”. Haar moeder antwoordde voor mij “die meneer is de stoep aan het schoonmaken. Lekker gedachteloos onkruidkrabben, dat doet mama ook wel eens. Mindful heet dat”.

Die opmerking klonk wat vreemd in mijn oren. Was ik deze middag inderdaad mindful bezig geweest? Ik herkende wel een aantal dingen die ik ken van de mindfulness oefeningen die ik regelmatig doe. Maar om nou te zeggen dat ik ook met mijn volle aandacht bij mijn tuinonderhoud was? Nou nee, in tegendeel eigenlijk.

Ik was heerlijk ontspannen. Al mijn activiteiten volgenden volstrekt logisch uit elkaar, ik heb geen enkel moment hoeven bedenken wat ik nu weer eens moest gaan doen. Ik voelde me in een flow.

Mijn gedachten gingen echter de hele middag hun eigen gang. Ook lekker ontspannen, dat wel. Ik heb geen enkele negatieve gedachte gehad. Volledig associatief gingen mijn gedachten over workshops die ik aan het voorbereiden ben, een aantal aardige collega’s, het lekkere weer, mijn gezin, de auto, enz. enz. Volgens mij is er de hele middag geen enkel plantje bewust in mijn gedachten geweest.

Het was een heerlijke middag, maar was het nou wel of niet mindful? Ik heb het niet meer aan de moeder van dat meisje kunnen vragen. Toen ik besefte wat ik hierboven beschreef waren ze allang de hoek om. Daarom vraag ik het maar aan jullie. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Geplaatst op 29 oktober 2011, in Inspiratie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

