Proeverij Dreams Matter workshops: dat was lèkker!

Gisteravond gaf ik voor de eerste keer mijn proeverij van Dreams Matter workshops. En, lieve lezertjes, dat was lèkker! De deelnemers en ook ikzelf hebben genoten van de oefeningen en de onderlinge interactie. Ik kreeg veel positieve feedback. Ook nog vandaag, op twitter.

Niet alleen de deelnemers hebben gisteravond geleerd, ikzelf ook. Terugkijkend op mijn 14 jaar ervaring als docent herinner ik me veel lessen. Lessen met veel interactie en lessen met minder interactie. Theorielessen en practica. Lange lessen en korte. Saaie lessen en interessante. Lessen die verliepen zoals ik wilde en lessen waar dat niet het geval was.

Ik herinner me lessen waar ik tevreden op terugkijk en lessen waarbij dat niet zo is. Maar wat ik me niet herinner is dat ik ooit tevreden was over lessen die niet verliepen zoals ik wilde. Tot gisteravond. Want de proeverij verliep behoorlijk anders dan ik had gepland.

Natuurlijk begonnen we met een voorstelrondje en vervolgens vertelde ik in het kort over Dreams Matter en de Weg van de Minste Weerstand. Daarna had ik acht korte oefeningen voorbereid. Eén oefening uit elke van de acht workshops die ik dit seizoen ga aanbieden.

Het voorstellen en mijn uitleg over Dreams Matter verliepen zoals ik verwachtte. Daarna liep het allemaal heel anders. Er was veel meer interactie tussen de deelnemers dan waar ik op gerekend had. Daardoor konden we tussen half negen en tien uur maar drie oefeningen doen. Veel minder dus dan dat ik aan het begin van de proeverij aankondigde. Toch was het, zoals ik al vertelde, lèkker.

Wat ik gisteravond geleerd heb, is dé oplossing voor onverwachte wendingen. Die oplossing is LOSLATEN. Toen ik na de eerste oefening mijn idee over hoe de proeverij zou moeten verlopen losliet, bleef ik heel gemakkelijk in contact met de groep. Het lukte me zelfs om op een heel natuurlijke manier de aandacht weer centraal te richten op de momenten dat ik dat wilde. Iets wat ik tot nu toe altijd het lastigst vond bij het geven van presentaties, lessen en workshops.

Kortom, deze proeverij smaakt mij naar meer. Meer workshops geven, dat is de volgende stap bij het realiseren van mijn droom. In oktober wordt dat “Dit Jaar wordt Jouw Jaar“. Een datum heb ik nog niet geprikt. Als je daarover geïnformeerd wilt worden, kun je je het beste abonneren op mijn nieuwsbrief. Die nieuwsbrief verschijnt onregelmatig, nl. alleen als ik iets nieuws te melden heb. Bijvoorbeeld de datum van mijn volgende workshop 😉

Meer informatie over Dit Jaar wordt Jouw Jaar en de andere workshops die ik dit seizoen aanbiedt vind je in het complete Dreams Matter workshopoverzicht op mijn site. Via dit contactformulier kun je al je vragen over de workshops stellen en/of alvast geheel vrijblijvend een plekje reserveren.

Geplaatst op 15 september 2011, in Workshops. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

