Liever FUZZY dan SMART

Op LinkedIn loopt in de groep Netwerk Noord momenteel een discussie over “Ga jij voor 100% resultaat?“, gestart door Albert van der Zee.

Omdat ik de Weg van de Minste Weerstand kies, ga ik niet altijd voor 100% resultaat. Ik maak graag onderscheid tussen belangrijk (voor mij) en urgent. Voor doelen die ik niet zo belangrijk vind, maar wel urgent zijn (vaak omdat anderen het wel belangrijk vinden) ga ik meestal niet veel verder dan 60%. Belangrijke en urgente doelen probeer ik in de beschikbare (meestal korte) tijd zo goed mogelijk te behalen. Daar is goed dus goed genoeg voor mij. Beter dan dat is meestal onhaalbaar gezien de urgentie. Alleen bij doelen die ik belangrijk vind en niet urgent zijn streef ik naar 100%, oftwel “goed kan altijd nog beter”. Dat doe ik dus alleen bij resultaten die ik belangrijk vind en niet onder tijdsdruk staan. Gold Time Management noem ik dat.

In de discussie op LinkedIn kwam ik een link tegen naar het artikel “Stop SMART, be FUZZY” van Peter Markensteijn dat mij erg aanspreekt omdat het goed aansluit bij mijn Golden Time Management. Een FUZZY doelstelling is:

  • Feestelijk: je hebt er lol in
  • Uitdagend: spannend, op het randje van het haalbare
  • Zuiver: geeft weer wat je echt wilt
  • Zinnelijk: geeft een prettig, opwindend gevoel
  • Yes: roept entousiasme op

Golden Time management, dus “goed nog beter doen” is voor mij heel erg FUZZY. Het geeft mij een geweldig gevoel, want:

  • ik beleef er lol aan, een Feestelijk gevoel;
  • ik vind het Uitdagend om het nóg beter te doen
  • het geeft weer wat ik echt wil, want ik vind het belangrijk. Het is dus Zuiver;
  • het geeft me een prettig opwindend, Zinnelijk gevoel
  • ik word er super enthousiast van. Yes 🙂
Geplaatst op 28 juli 2011, in Effectiviteit, Efficiëntie, Inspiratie, Weg van de Minste Weerstand. Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

Geef een reactie

