Zorg dat “ik wil” belangrijker is dan “ik moet”.

Dit is deel 4 van een serie blogposts over “20 dingen om WEL te doen in 2011″. In deel 1 somde ik die 20 dingen op, in deze en de volgende posts van deze serie werk ik ze alle 20 uit. Deel 2 van deze serie ging over Geef voldoende tijd en energie aan jezelf en deel 3 over Zeg NEE als je NEE bedoelt. Vandaag nummer 4:

Zorg dat “ik wil” belangrijker is dan “ik moet”

Eind december schreef ik dat ik een goed lopende blogrol onderdeel is van mijn droom. Elke dag een artikeltje schrijven over je droom realiseren via de Weg van de Minste Weerstand vind ik een prima manier om die weg steeds beter te leren kennen.

Als je mijn blogrol eens doorbladert, zie je dat het me niet meteen lukte om elke dag een blogpost te schrijven. Zelfs niet met de truc die ik eind december bedacht. In januari schreef ik vijf blogposts en van 15 januari tot 14 juni zelfs helemaal geen. En toen… ineens… 25 werkdagen achterelkaar elke dag een blogpost. Het lijkt wel of ik het geheim van elke dag bloggen heb ontdekt.

Mijn voomalig collega en twittervriendje Rob Wichers Schreur was dat ook al opgevallen. Hij twitterde me afgelopen weekend “Wat is dat woordje ‘moet‘ toch bijzonder, hè?”. Dat was voor mij een herinnering om weer eens wat te schrijven in deze serie van 20 dingen om WEL te doen in 2011.

Het geheim wat ik ontdekte is denk ik het verschil tussen moeten en willen. Moeten zorgt voor stress en hoewel ik gemakkelijk schrijf lukt dat me niet goed onder druk. In de hectiek van alle dag moeten we al zoveel. Zelfs als je de Weg van de Minste Weerstand kent.

“Ik moet nog een planning maken”, “Ik moet nog reageren op die vraag van een collega”, “Ik moet nog naar de kapper”. Als ik veel van dit soort ‘moet-dingen’ hebben, levert het woord ‘moeten’ als drukkend en zorgt het voor stress. Dingen die dan niet presé moeten (zoals een blogpost schrijven) laat ik dan gemakkelijk liggen.

“Moeten” moet je vaak van anderen. Het verschil tussen moeten en willen lijkt me dus erg vergelijkbaar met het verschil tussen belangrijk en urgent. Urgentie wordt vooral bepaald door de omstandigheden, waar die anderen deel van uitmaken. Maar soms moet je het ook van jezelf. Ik wel, tenminste. 

Of je iets belangrijk vindt, en het dus WILT doen, kun je zelf kiezen. Ik heb er nu kennelijk echt zelf voor gekozen te willen bloggen, wat blijkbaar ook betekent dat ik het niet meer van mezelf MOET. Want anders zou ik nu deze blogpost niet schrijven 🙂 Hoe ik die omslag in mijn denken gerealiseerd heb weet ik nog niet precies. Daar kom ik vast nog wel achter. Houd dus mijn blogposts op Dream Matters in de gaten als je het wilt weten.

Geplaatst op 20 juli 2011, in Dromen, Effectiviteit, Weg van de Minste Weerstand. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

