First Things First

Op mijn site beschrijf ik hoe ik door slimmer werken elke week veel tijd overhoud voor belangrijke maar niet zo urgente zaken. Toch is er een tijd geweest dat ik ondanks dat slimmer werken niet aan die Golden Time activiteiten toekwam. Mijn dagen waren vooral gevuld met het steeds efficiënter oplossen van urgente problemen.

Het enige resultaat van alléén slimmer (cq. efficiënter) werken is dat er steeds meer “things” op jouw bordje belanden. En dat zijn nooit jouw First Things! In het beroemde boek van Stephen Covey – 7 Habits of Highly Effective People – vond ik de oplossing: plan éérst je belangrijke maar niet zo ugente activiteiten. Zorg er pas daarná voor dat je, door efficiënter werken, al het andere ook nog afkrijgt in de dan nog beschikbare tijd.

Daarom plan ik tegenwoordig elke maandagochtend in mijn agenda mijn Golden Time voor die week. Al die andere things die in de loop van de week ook nog moeten gebeuren doe ik dan zo slim dat ze passen in de nog beschikbare tijd.

Dit filmpje van een workshop door Stepehn Covey laat zien hoe dat werkt. Net als bij mij duurt het een hele tijd voor de cursiste erachter komt dat je, door eerst je First Things te plannen, nog voldoende tijd overhoudt voor al die andere things.

Hoe ga jij om met je First Things in relatie tot je andere things?

Geplaatst op 5 juli 2011, in Effectiviteit, Efficiëntie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

