Koffie?

Koffie!

Voor het realiseren van je droom is je netwerk erg belangrijk. Iedere volwassen Nederlander kent veel mensen. Met elkaar kennen jouw kennissen nog veel meer mensen. Tussen al die kennissen van jouw kennissen zitten zeker mensen die je kunnen helpen om jouw droom te realiseren. Daarom is netwerken één van de drie pijlers van de Weg van de Minste Weerstand en passen netwerkgesprekken altijd in mijn golden time.

Veel mensen vinden zo’n netwerkgesprek erg spannend. Je wilt tenslotte iets van je netwerkcontact, en hoe weet je nou of hij (of zij) je zal willen helpen? Dat weet je inderdaad niet, maar je kunt de kans dat zij (of hij) dat zal doen wel groter maken. Een aangename, niet bedreigende, omgeving waar je je veilig voelt is daarbij heel belangrijk.

Doorgewinterde sociale netwerkers hebben daar een heel handige truc voor. We zijn allemaal Nederlanders, en wat is voor een echte Nederlander nou minder bedreigend dan… koffie? Samen een bakje doen, daar zijn we mee opgegroeid. Bij je moeder en de buurvrouw, de verjaardagsvisite en bij elke vergadering in Nederland is koffie hét startpunt.

We zijn dan ook niet voor niets één van de grootste koffieconsumenten in de wereld. In de Donald, het mannenblad van Duckstad, las ik dat elke Nederlander gemiddeld drie koppen koffie per dag drinkt. Kinderen en theedrinkers meegerekend. Nou voer ik dat gemiddelde in mijn eentje wel flink op, maar toch worden we in de koffieconsumptie alleen door de Scandinaviërs overtroffen. Finnen drinken gemiddeld vijf koppen koffie per persoon per dag.

Koffie is wat ons bindt, en met een bakkie leut worden Nederlandsers veel toegankelijker. De meest ervaren sociale netwerker die ik ken, Martijn Aslander, beweert zelfs dat je binnen nu en drioe maanden met élke Nederlander een koffieafspraak kunt maken. Mits je dat doet op een door hem te kiezen plaats en tijdstip en niet al te veel haast hebt. Vandaar die drie maanden. Agenda’s zitten nu eenmaal op korte termijn bijna altijd vol en zo’n koffieafspraak krijgt natuurlijk niet de hoogste prioriteit.

Ik denk dat Martijn gelijk heeft. Ik heb nog niet alle Nederlanders geprobeerd 😉 maar ik ben tot nu toe nog niemand tegen gekomen waarmee ik geen koffieafspraak kon maken.

Met wie zou jij wel eens een kopje koffie willen drinken? Waarschijnlijk kan ik je wel in contact brengen.

Geplaatst op 22 juni 2011, in Netwerken, Weg van de Minste Weerstand. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

