Veel gedaan, weinig geblogd

In dit blog beschrijf ik op onregelmatige momenten de dingen die ik doe om mijn dromen te realiseren. Dream Matters, droom zaken. Oftwel: Dromen Dingen Doen.


Je kunt niet falen
Ik geef niet op!

Het is een hele tijd stil geweest op Dream Matters, en dat terwijl ik me juist had voorgenomen om dit jaar meer te gaan bloggen. Maar je kunt niet falen tenzij je opgeeft en ik geef niet op!

De titel van deze blogpost is op twee manieren een understatement. Ik heb heel veel gedaan om mijn droom verder te realiseren, maar daar heb ik helemaal niet over geblogd. Hoog tijd dus voor een update.

 
Wat heb ik allemaal gedaan sinds 14 januari en hoe heeft dat bijgedragen aan het realiseren van mijn droom?
 
Hanzehogeschool GroningenOp de Hanzehogeschool Groningen
 
Een deel van mijn droom realiseer ik op de Hanzehogeschool Groningen. Zoals je waarschijnlijk weet als je dit blog leest, werk ik daar als onderwijskundig adviseur. Dit studiejaar wilde ik daar vooral een boost realiseren in het gebruik van social media. Dat is gelukt, en niet zo’n beetje:
 
In januari ontstond het idee om te gaan werken met social media ambassadeurs. Op de eerste bijeenkomst vertelde ik hen mijn droom voor de Hanzehogeschool. Die gaat vooral over het neerhalen van de communicatieschotten die er bij ons tussen alle organisatieonderdelen zijn. En we hebben veel van die onderdelen: 19 schools, 4 stafbureaus en een facilitair bedrijf dat ook weer is onderverdeeld in verschillende afdelingen. Organisatorisch werkt dat allemaal prima, maar er worden wel heel veel wielen opnieuw uitgevonden omdat docenten van de ene school maar heel weinig contact hebben met hun collega’s van een andere school. Laat staan met de mensen in de stafbureaus. Ook de collega’s van de verschillende stafbureaus hebben onderling vrij weinig contact.
 
Tot… tja, tot ik bij die eerste bijeenkomst van onze social media ambassadeurs de kans kraag om te vertellen hoe jammer ik dat eigenlijk vind. Er gaat op die manier heel veel energie verloren terwijl het via social media heel gemakkelijk is om in contact te blijven met mensen die je niet dagelijks face-to-face ziet.
 
 
Het vertellen van mijn droom heeft gewerkt! Sinds januari barst Yammer uit zijn voegen van de berichtjes en ook gaan steeds meer collega’s twitter, blogs en LinkedIn ontdekken als waardevolle bronnen voor kennismanagement 2.0. Behalve veel individuele collega’s is er is zelfs een complete school die is gaan geloven in het gebruik van social media in het onderwijs. Bij Facility Management willen ze social media integraal onderdeel gaan maken van hun onderwijsconcept. En ik mag ze daarbij ondersteunen! 🙂
 
En dat is nog niet alles.
  • Om de communicatie rondom het programma Leven Lang Leren te ondersteunen wilde de programmamanager graag een community, die ik mocht realiseren.
  • Frank Willems, onze lector “regisseren van ondernemende netwerken” wilde graag mijn ondersteuning bij een congres over crowdsourcing.
  • De gezamenlijke studentenverenigingen vroegen me voor een workshop over “kenis(sen)management”.
  • Heel veel collega’s schreven zich in voor de workshop “Werken met Prezi”, die ik in december ontwikkeld heb. Dat waren er zóveel dat ik er nog tot ruim na de zomervakantie mee door kan gaan.
  • En op de kennismakingsbijeenkomst van het nieuwe team waar ik vanaf september deel van uitmaak (we zijn de organisatie van ons stafbureau aan het herstructureren) kreeg ik te horen dat ik

Doe wat ik écht leuk vind en wat energie geeft

Rust en kalmte uitstraal

Sterk ben op inhoudelijke toepassing van ICT in het onderwijs (en social media in het bijzonder)

Een echte netwerker ben

Laat dat nou nèt allemaal dingen zijn waarvan ik al een hele tijd droomde dat mijn collega’s het zouden opmerken 🙂

 

Voor Dreams Matter

Maar ik werk niet alleen op de Hanzehogeschool aan mijn droom. Dreams Matter is voor het realiseren van mijn dromen ook erg belangrijk. En daar is de afgelopen tijd heel wat gebeurd:

  • In februari heeft Erwin van Doeselaar , eigenaar van Marketingadvies Groningen mijn site dreamsmatter.nl geanalyseerd. Hij kwam met een flink aantal verbetertips wat uiteindelijk heeft geleid tot het ontwikkelen van mijn nieuwe site. Die nog niet helemaal af, maar al wel voldoende ver klaar om nu bekend te maken. Het nieuwe Dreams Matter is geïntegreed met dit blog. Als je mij volgt via RSS, klik dan eens hier om een kijkje te nemen op de meer statische pagina’s van mijn nieuwe site.  Als je mijn blogposts via wordpress leest, dan heb je de nieuwe menu-items misschien al gezien. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
  • Via mijn netwerk kreeg ik diverse vragen om workshops te verzorgen. Oa. een workshop “Realiseer je droom via de Weg van de Minste Weerstand” voor het Werkplein Veendam, een workshop “Social Media in de klas” bij I’m Matching, een workshop “Netwerken” voor een netwerkgroep van het UWV Groningen en een workshop “LinkedIn” voor de Odd Fellows.
  • Verder heb ik diverse leuke, interessante en vooral inspirerende mensen ontmoet. Een aantal daarvan mocht ik op verschillende manieren helpen om stukjes van de Weg van de Minstes Weerstand te ontdekken.

 

Ja, ik heb de afgelopen tijd heel veel gedaan. Geen wonder dus, dat ik niet aan bloggen toekwam.

Mijn conclusie: het realiseren van je droom begint bij het vertellen daarvan. Daarna gaat het eigenlijk vanzelf verder, kom je in contact de mensen die je nodig hebt en krijg je alle kansen om je droom stapje voor stapje te realiseren.

Wat doen jullie om je droom te realiseren?

Geplaatst op 15 juni 2011, in Weg van de Minste Weerstand. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

