Zeg NEE als je NEE bedoelt

Dit is deel 3 van een serie blogposts over “20 dingen om WEL te doen in 2011”. In deel 1 somde ik die 20 dingen op, in deze en de volgende posts van deze serie werk ik ze alle 20 uit. Deel 2 van deze serie ging over Geef voldoende tijd en energie aan jezelf. Vandaag nummer 3:


Zeg NEE als je NEE bedoelt

Iedereen weet dat het belangrijk is om op een verzoek “nee” te zeggen als je nee bedoelt. Veel mensen weten ook dat het soms lastig is om nee te zeggen. Op internet zijn voldoende bronnen te vinden die je kunnen helpen om nee te zeggen tegen anderen. Bijvoorbeeld deze 20 Ways to say No, dit stukje uit een cursus assertiviteit of deze pagina over het veranderen van denkpatronen die het moeilijk maken om nee te zeggen. Een aparte blogpost over nee zeggen tegen anderen lijkt me dus wat overbodig.

Over nee zeggen tegen jezelf is echter veel minder te vinden. Een snelle google search leverde alleen een oefening  op over nee zeggen tegen verslavingen. Toch is nee zeggen tegen jezelf minstens even belangrijk als nee zeggen tegen anderen en véél moeilijker. Je wordt tenslotte steeds weer geconfronteerd met de nee die je in het verleden tegen jezelf gezegd hebt.

Zo vond ik het de afgelopen week erg lastig dat het me niet lukte om, zoals ik had voorgenomen, elke dag een blogpost te schrijven. Ik moest nee zeggen tegen mezelf omdat er steeds weer andere activiteiten waren die belangrijker waren dan bloggen en meer tijd kostten dan ik had verwacht. Dat bleef me deze week wat achtervolgen tot ik ondekte dat nee zeggen tegen bloggen ook ja zeggen betekent tegen die andere activiteiten.

Het is veel leuker om te kijken naar wat je wèl gedaan hebt dan naar wat je niet gedaan hebt. Dat levert energie en hoort dus bij de Weg van de Minste Weerstand (“als iets je energie kost, doe je het niet goed. Doe het dan anders”). Wat heb ik dan wel gedaan de afgelopen week?

  1. In mijn rol als adviseur ICT in het Onderwijs heel veel kleine en grotere dingen waarover ik binnekort misschien nog een blogpost ga schrijven op mijn Edublog.
  2. Voor Dreams Matter:
    • Leren werken met mailchimp…
    • …en de eerste nieuwsbrief voor Dreams Matter uitgebracht. (Link voor een abonnement vind je in de nieuwsbrief ;))
    • Toch nog een blogpost geschreven over veranderen.
    • Een start gemaakt met het overzetten van dreamsmatter.nl naar WordPress.
    • Een blogpost geschreven voor Werken20.nl. Ze hebben me beloofd dat die blogpost vanochtend online zou staan maar kennelijk moest de webredacteur vanochtend daar ook nee tegen zeggen.
  3. Als echtgenoot en vader heb ik:
    • Liefde gegeven en ben ik aangenaam gezelschap geweest voor mijn echtgenote en mijn dochters.
    • Mijn jongste dochter geholpen bij het kopen van een laptop die ze zelf bij elkaar gespaard heeft (ze is pas 10!).
    • Die laptop vervolgens voor haar ingericht.
    • Mijn oudste dochter geholpen om haar woordjes Frans te leren, begrippen Levensbeschouwing te begrijpen én een vinger te krijgen achter de voltooid verleden toekomende tijd ( 🙄 onze taal is duidelijk niet bedacht door een logisch denkend wezen).
    • De zware boodschappen gedaan, en ook wat lichte.
    • De callcenterdame van de Energiewacht ervan weten te overtuigen dat er toch echt een monteur moest komen op vrijdagavond om half twaalf.
    • Enz. enz.

Kortom, nee zeggen tegen jezelf is eigenlijk gewoon ja zeggen en kiezen voor die dingen die je op dat moment energie geven.

Ja zeggen tegen die dingen die je op een bepaald moment energie geven wordt overigens een stuk eenvoudiger als je daar een systeem voor hebt. Bijvoorbeeld het autofocussysteem van Mark Foster. Dat gebruik ik al een paar jaar bij mijn werk voor de Hanzehogeschool. Ik denk dat ik het ook maar eens ga inrichten voor mijn activiteiten voor Dreams Matter en voor mijn rol als echtgenoot en vader.

Hoe zeggen jullie ja tegen jezelf?

Geplaatst op 12 januari 2011, in Effectiviteit, Weg van de Minste Weerstand. Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

Geef een reactie

