Ik ben bezig een nieuwe fout voor te bereiden

De titel van deze blogpost is een uitspraak van Bertolt Brecht over de beste leerhouding, die vandaag op de coachingskalender staat. In het artikeltje wat erbij hoort staat:

Een mooi voornemen voor het nieuwe jaar: veel nieuwe fouten maken. Want de basis voor veranderen is leren. En een basis voor leren is fouten maken.

Veranderen hoeft dus geen moeizaam proces te zijn. Mensen zijn van nature nieuwsgierig en hebben daarmee een drang tot leren. De bereidheid tot leren zou je een natuurlijke staat kunnen noemen. Met leren wordt dan niet bedoeld het zich eigen maken van leerstof, maar nieuwsgierig zijn en durven experimenteren. Als mensen niet meer leren, is er een reden waarom zij hun natuurlijke nieuwsgierigheid zijn kwijtgeraakt.

Dat veranderen geen moeizaam proces hoeft te zijn ervaar ik dagelijks. Veranderen levert mij altijd meer energie op dan het me kost, dat noem ik de Weg van de Minste Weerstand. Ik vraag me wel af wat de redenen zijn waarom mensen die niet meer leren hun natuurlijke nieuwsgierigheid zijn kwijtgeraakt. En hoe je die mensen hun natuurlijke nieuwsgierigheid weer terug kunt laten vinden, zodat ook zij weer energie krijgen door te veranderen. Een interessant onderwerp om eens wat verder te onderzoeken. Wie helpt me aan wat ingangen?

Geplaatst op 4 januari 2011, in Inleidingen, Weg van de Minste Weerstand. Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Heel interessant, houd me ook bezig.
    Ik denk (ervaar) dat dit vaak gebeurt wanneer mensen hun gevoel van richting (waarheen en waarom) kwijt zijn geraakt.

    Gr. Steven

    • Nou je het zegt… ja, dat merk ik ook.

      Als het gevoel voor richting ontbreekt, ontbreekt vaak ook het gevoel van veiligheid. En het is gemakkelijker om nieuwsgierig te zijn in een veilige omgeving.

      Aan de andere kant… als de richting té duidelijk is, is er weer weinig drive om de gebaande paden te verlaten en nieuwsgierig te worden naar andere richtingen.

      • Als de richting heel duidelijk is blijven er genoeg uitdagingen over om nieuwsgierig te blijven.
        Als je een doel hebt moet je tegenslagen overwinnen, mensen mee krijgen, veel leren om uiteindelijk je doel te bereiken.
        Gr. Steven

  1. Pingback: Tweets that mention Ik ben bezig een nieuwe fout voor te bereiden « Dream Matters -- Topsy.com

Geef een reactie

