Geef voldoende tijd en energie aan jezelf

Dit is deel 2 van een serie blogposts over “20 dingen om WEL te doen in 2011”. In deel 1 somde ik die 20 dingen op, in deze en de volgende posts van deze serie werk ik ze alle 20 uit. Vandaag nummer 1:


Geef voldoende tijd en energie aan jezelf

 

Op mijn eerste post in deze serie kreeg ik als reactie oa. “In hoeverre is er in 2011 tijd voor onze medemens? In het algemeen en specifieke personen die wellicht aandacht en hulp behoeven?” Waarop ik antwoordde: “Het lijkt inderdaad een erg egocentrisch lijstje, maar als je voldoende tijd, energie en aandacht aan jezelf besteedt zul je zien dat het ook steeds vanzelfsprekender wordt om ook voldoende aandacht aan anderen te geven.”  Dat is in een notendop waarom “geef voldoende tijd en energie aan jezelf” bij mij met stip op nummer één staat.

Iedereen is het er denk ik wel over eens dat aandacht voor jezelf belangrijk is, kijk maar eens hier, hier en hier of naar koffietijd 😉 Het is mijn ervaring dat voldoende tijd en energie aan jezelf besteden ook voorwaardelijk is om ook anderen voldoende aandacht te kunnen geven. Het lukt natuurlijk best om een tijdje vooral aandacht aan anderen te geven, maar op den duur houd je dat niet vol. Tenzij je ook voldoende tijd voor jezelf neemt.

Tijd voor jezelf betekent voor mij vooral je intuïtie de ruimt geven. Even niet alle aandacht voor doelen, resultaten en analyses, maar mijn gedachten en gevoelens de gelegenheid geven om hun eigen dingen te doen. Door mijn gedachten en gevoelens even niet te sturen ontdek ik vaak allerlei verbindingen en mogelijkheden die ik daarvoor niet zag. Daardoor wordt het vaak ineens heel gemakkelijk om de effecten die ik graag wil behalen te realiseren. Tijd voor jezelf is voor mij dus effectivi teit tijd.

Wat daarbij “voldoende” tijd is, zal voor iedereen anders zijn. Het zal ook afhangen van de omstandigheden waarin je je bevindt. Het gaat (bij mij) echt niet om heel veel tijd en eigenlijk hoef ik er ook niet apart tijd voor vrij te maken. Ik bouw het gewoon in, in het ritme van mijn dag. Tijd voor mezelf neem ik vooral:

  • ’s Ochtends onder de douche en daarna tijdens mijn #rhondje (dat is twitters voor een wandelingetje met de hond).
  • Op de fiets naar mijn werk (een tripje van zo’n 40 minuten) en ’s middags weer naar huis.
  • Gedurende de dag  een paar keer een wandelingetje van 10 minuten.

Het gaat dus vooral om die momenten waarop ik op de automatische piloot een activiteit kan doen, en dan bij voorkeur één die wat energie kost, maar niet al te veel. Die 40 minuten op de fiets zijn nog wel het beste voorbeeld maar 10 minuten stevig doorwandelen ook.

Ik ben erg benieuwd hoe tijd voor jezelf er bij jullie uitziet.

Geplaatst op 3 januari 2011, in Effectiviteit. Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

Geef een reactie

