Lekker lezen

Mijn jongste dochter, Marjolein, is dyslectisch. Daarom zijn wij geabonneerd op de dyslectie nieuwsbrief van Peter Scherpenisse. In de laatste editie staat een manier om een boek slimmer te lezen. Ik vind het een mooie lifehack die ook interessant is voor mensen zonder dyslexie. Hieronder de integrale tekst van Peter. Volgens Peter lezen mensen met dyslexie tekst in blauw gemakkelijker dan in zwart. Misschien werkt het ook wel beter als je niet dyslectisch bent. Laat ’t me maar weten.

Het beste wat jij kunt doen voordat je het boek gaat lezen is om
de inhoudsopgave eerst goed te bestuderen! Ik neem even als
voorbeeld de inhoudsopgave van  “Dyslexie, Tips en Trucs“.

 


 

 

 

 

Trek met een zacht potlood een aantal lijntjes tussen de hoofdstukken

 

om ze goed uit elkaar te kunnen houden. Kijk welke hoofdstukken je
het meest interessant vindt en zet hier een kruisje voor.
Ga dan naar deze hoofdstukken en bekijk de pagina’s zonder dat je
begint met lezen. Denk aan datgene wat jou boeit bij dit hoofdstuk
en wek een positief gevoel bij jezelf op.
Als je dit hebt gedaan ga dan naar de hoofdstukken waar je geen
kruisje bij hebt gezet en hou het positieve gevoel vast.
Zo ontwikkel jij een positieve instelling over het boek en begin dan
te lezen. Je zult merken dat het je veel makkelijker af gaat dan dat je
“blanco” aan dit boek was gestart.

 

Peter sluit zijn nieuwsbrief af met

 

Als jij problemen hebt met planning en timemanagement,
wacht dan mijn volgend bericht af!

 

Ik ben benieuwd of dat bericht ook zo interessant is dat ik het hier ga posten.

 

 

Geplaatst op 16 oktober 2010, in Efficiëntie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

