LinkedIn training

Zo af en toe geef ik op de Hanzehogeschool Groningen een introductietraining LinkedIn. Zo ook vandaag, voor collega’s waarvan binnenkort hun tijdelijk contract afloopt en die door ons stafbureau P&O worden ondersteund bij het vinden van een nieuwe uitdagende baan. Meestal begin ik die training met een korte presentatie. Vandaag deed ik het eens ander en heb ik de presentatie (in Prezi) en de tekst online gezet. Zo kan ik het met meer mensen delen en het geeft ook meer beeld en geluid bij mijn aanpak “de Weg van de Minste Weerstand“.

  1. Dromen zijn belangrijk. Andere noemen het doelen, wensen of verlangens. Ze houden je in beweging als een magneet die je onweerstaanbaar aantrekt. Maar vaak duurt het lang, meestal enkele jaren, voordat je een grote droom of een belangrijk doel ook hebt gerealiseerd of bereikt.
  2. Daarom is het handig ook te kijken naar de effecten die het realiseren van zo’n droom of het bereiken van zo’n doel op jou en je directe omgeving zal hebben. Er zijn altijd meerder effecten en meestal zijn die per stuk wat gemakkelijker te realiseren dan die hele grote dromen of doelen.
  3. Als je eenmaal weet welke effecten je wilt realiseren, is de meest voor de hand liggende vraag “Hoe doe ik dat dan?”.
  4. Mijn antwoord daarop is “Dat is de verkeerde vraag”. Je kunt beter vragen “Wie ken ik allemaal die zo’n effect al gerealiseerd hebben?” Zij weten als geen ander hoe ze dat gedaan hebben en dat willen ze graag met je delen. Ze zijn er immers trots op en blij mee. Daar kun jij dan  inspiratie aan ontlenen of van leren hoe jij het ook zou kunnen doen.
  5. Die mensen vind je in je (sociale) netwerk(en).
  6. Dan is het handig dat je weet hoe netwerken werken
  7. Netwerken bestaan uit cirkels. Mensen die jij kent (1e cirkel). De mensen die jij kent, kennen weer andere mensen (2e cirkel), enz. Gemiddeld kent een volwassen Nederlander 400 mensen. Die 400 kennen elk ook weer 400 mensen. De 2e cirkel bestaat dus uit 400 x 400 mensen als er geen dubbelingen zijn. Die zijn er wel, in de praktijk blijkt dat je het aantal door 2 moet delen = 80.000 mensen in de 2e cirkel van je netwerk.
  8. LinkedIn geeft oa. inzicht in de relaties tussen deze mensen, tot de 3e cirkel van je netwerk
  9. LinkedIn is een sociaal medium. Er zijn verschillende soorten gebruikers van sociale media. Je hoeft niet perse heel actief te zijn om toch al sociaal mediagebruiker te zijn.
  10. Al je online netwerk groeit, neemt het aantal berichten dat je krijgt exponentieel toe. Al snel (in de praktijk na 3 tot 6 maanden) is het daarom nodig slimmer te gaan werken. Om niet te verdrinken in die enorme rivier van informatie moet je leren om slim te drinken van die rivier. Bv. alléén als je dorst hebt (lees: behoefte hebt aan bepaalde informatie).
  11. Maar voorop blijft staan het effect dat je wilt bereiken (zie ook punt 2). Als je heel efficiënt de verkeerde effecten bereikt doe je het niet goed. Alsof je heel efficiënt een ladder beklimt die tegen de verkeerde muur staat. Je bent dan heel snel op het verkeerde dak terecht gekomen.
  12. Op deze manier help ik, met Dreams Matter, hoger opgeleide professionals bij hun persoonlijke groei, zodat ze hun doelen, wensen en dromen effectief kunnen realiseren. Bij elkaar noem ik het ‘de Weg van de Minste Weerstand’ omdat deze aanpak je steeds meer energie oplevert dan kost.

Wil je meer weten over de Weg van de Minste Weerstand en hoe ik je kan helpen bij je persoonlijke groei? Zodat je jouw doelen, wensen en dromen effectief kunt realiseren. En zodat dit je altijd energie oplevert in plaats van kost. Kijk dan eens op de pagina over coachen op energie op mijn site.

Gele Ballon

Een gastblog van Arjan de Putter

Arjan de Putter is oprichter van www.geleballon.nl. Hij nodigt je uit om je droom te delen op http://www.geleballon.nl/dromen.

Wat heb ik met Dromen?

Lange tijd heb ik geworsteldmet “ondernemerschap”. Daar hoort een gedegen voorbereiding bij en goed onderbouwde plannen. Dacht ik. En toen ging ik me verdiepen in het boek “Durftevragen en de kracht van Sociale Overwaarde”.  Daarin las ik onder meer dat je je dromen moest vermelden. Géén idee waarom, maar ik ben gewoon met dat boek aan de slag gegaan. Gewoon: doen!

Dat resulteerde in mijn project Gele Ballon. Doel van dat project is om een gele ballon te ruilen tegen een Saab 9-5. Het doel (die auto) heb ik overigens pas ná de start van dat project bedacht: het moest een beetje een mission impossible worden. Al lijkt het erop dat steeds meer mensen in mijn omgeving geloven dat ik dit doel nog ga bereiken ook…

Het project kende een “droomstart”: dinsdagavond om 23:45u legde ik de laatste loodjes aan mijn website en ging slapen. Dat slapen wilde echter niet zo lukken, er plopten voortdurend ideeën en strategieën in mijn hoofd omhoog. Een geweldige ervaring overigens! De volgende ochtend stuurde ik om 08:30u de eerste tweet de wereld in, en om 09:30u had ik mijn eerste transactie rond. Op dit moment heb ik een serieuze partij exclusieve wijn te ruilen, maar daar gaat het even niet om.

Achteraf zie ik dat ik een nieuwe bron van energie aangeboord heb. Nu pas zie ik in wat de kracht van authenticiteit is, van het “jezelf blijven”. Goede analyses en goede plannen zijn nog steeds belangrijk, maar daar waar twijfel ontstaat (“is dit idee wel haalbaar?”) durf ik op mijn gevoel te vertrouwen.

Laat ik eens een paar voorbeelden geven van wat ik ervaren heb.

Een advies uit het boek “Durftevragen”: “Maak een lijst met je helden”. Toen ik me realiseerde dat ik een afspraak wilde met Nils Roemen (een van de grondleggers van Durftevragen), ging het al vanzelf. Al voordat ik hem als “Held” op mijn lijstje geplaatst had, kwam ik met hem in contact.

Een ander advies uit “Durftevragen”: “Schrijf je dromen op”. Juist door je dromen op te schrijven en te delen met andere mensen, schep je voorwaarden om ze uit te laten komen. Eén van mijn rare dromen was om 1.000 schoolkinderen hun droom op te laten schrijven, en deze aan een (gele!) ballon op te laten stijgen. Ik schreef hem op mijn lijstje met Dromen, stuurde een tweet de wereld in, en zie daar: er reageerde iemand! Op 15 juni 2012 mag ik een gastcollege geven over mijn project. Na afloop gaan er ca. 600 ballonnen de lucht in. Ik geef toe, dat is nog geen 1.000, maar het is een mooie stap in de richting.

Nog een droom die uitkomt: ik wil dolgraag een autotest schrijven voor een autoblad. Op 1 april 2012 schreef ik hem op, op 13 april kwam ik in gesprek met iemand die de juiste verbinding kon leggen en terwijl ik dit stuk schrijf ontvang ik een seintje dat ik een autotest mag schrijven dat (in principe) geplaatst wordt in het Onschatbare Klassieker Magazine! Natuurlijk staat er “in principe”, want ik moet natuurlijk wel zorgen dat ik een leesbaar stuk schrijf.

In het tweede boek dat ik in de project ruilde, werd -op mijn verzoek – een voorwoord geschreven. Dat luidde:

Zweef, zweef, zweef

en dan met beide voeten stevig op de grond!

Zo is het met dromen ook: durf te dromen, durf je droom te delen en ga dan praktisch en realistisch met je droom aan de slag!

Workshop

Op 23, 24 en 25 juli as. organiseer ik tijdens de Malena zomerweken de workshop

Realiseer je Droom

Via De Weg van de Minste Weerstand

Je droom realiseren

Schrijf je in

Schrijf je in

Iedereen wil graag een droom realiseren. Vaak lijkt zo’n droom echter onbereikbaar, onrealistisch of onmogelijk of kost het realiseren veel energie.

Toch kan iedereen een droom realiseren. Dat kan uitdagend zijn, maar het mag je nooit energie kosten. Het moet juist energie opleveren! Zo niet, dan doe je iets niet goed en kun je het beter anders doen.

De Weg van de Minste Weerstand

Daarom heb ik “de Weg van de Minste Weerstand” ontwikkeld. Je droom realiseren via die weg kost geen energie, maar levert juist energie op. Net zoals fietsen op een weg met weinig weerstand energie op kan leveren, terwijl ploeteren door een mul zandpad veel energie kost.

Die weg bestaat uit vier onderdelen:

  • Je droom.
  • De effecten die zo’n droom op je zullen hebben.
  • Een efficiënte aanpak om die effecten te realiseren.
  • Tijd om van het proces en de effecten te genieten.

Omdat het realiseren van je droom zo altijd energie oplevert, is niets meer onmogelijk.

Toepassen in samenhang

Tijdens de workshop leer je op een actieve manier hoe je de vier onderdelen toepast op het realiseren van jouw droom. Elke dag komen alle vier de onderdelen aan de orde. Steeds op een dieper niveau en steeds in samenhang met elkaar.

Door verschillende werkvormen te combineren wordt ook samenhang bereikt tussen hart, hoofd en handen; tussen voelen, denken en doen. Een greep uit die werkvormen: visualiseren, resultaatgericht fantaseren, mediteren, bewegen, creëren, vertellen, analyseren, kijken en luisteren.

Voor wie bedoeld?

Deze workshop is voor iedereen die een droom wil realiseren vanuit passie, hartstocht en verlangen. Speciaal talent of ervaring is niet nodig. Iedereen heeft immers alle mogelijkheden om een droom te realiseren al in zich.

Praktische zaken

Schrijf je in

Schrijf je in

  • Datum/tijd: 23 t/m 25 juli, steeds van 10.00 tot 18.00
  • Locatie:  Malena-team, Beukenrodenlaan 2k, 3941 ZP Doorn
  • Prijs:  € 365,- p.p., incl. BTW, 3 maal biologisch vegetarische  lunch en diner, koffie en thee.
  • Deelnemers:  minimaal 6, maximaal 12.
  • Apart te boeken: Mini-droomvakantie arrangement (twee overnachtingen  à € 35,- per nacht in naastgelegen pand of € 20,- per  nacht in eigen tent. Beide inclusief droomontbijt)
  • Aanmelden bij: Erwin de Beer. E-mail:  erwin@dreamsmatter.nl; telefoon:  06 – 293 345 63

De Wensclub gaat van start in Haren!

Het is zover, we gaan van start met

De Wensclub!

In mei starten Kim van Steenwijk en ik in Haren met een eerste pilot van De Wensclub.

We hebben plaats voor vijf deelnemers. Ben of ken je iemand tussen de 10 en 16 jaar? Iemand die een droom heeft? Iemand die die droom ook wil realiseren? Klik dan op de afbeelding aan de linkerkant, lees hoe De Wensclub daarbij helpt en meld je aan!

Dromen dat je kunt vliegen? Nee, realiseren!

“If you cain dream it, you can do it” is niet alleen de slogan van Disney. Eénmaal per maand droomt Paul Göransson ervan om te kunnen vliegen. In dit filmpje laat hij zien hoe hij zijn droom gerealiseerd heeft.

Als deze droom te realiseren is, is elke droom te realiseren!

Attracting clients online

Erno Hannink

Erno Hannink

Afgelopen maand heb ik de “30 day course Attracting Clients Online” videocursus van Erno Hannink gevolgd. Elke dag gaf Erno een tip om online meer klanten naar je toe te trekken. Voor iedereen die het gemist heeft en iedereen die de cursus wel heeft gevolgd maar zich nu afvraagt wat Erno ook al weer heeft gezegd zet ik de tips nog even op een rijtje, met hier en daar een aantekening van mijn eigen hand.
  1. Beschrijf je favoriete klant (bv. betaalt op tijd, wordt blij van mij, word ik blij van, …).
  2. Verdeel je klanten in A, B en C en geef je C-klanten aan een andere ondernemer. Een ondernemer die wel blij wordt van jouw C-klanten en waar jouw C-klanten wel blij van worden.
  3. Teken je (stijgende[1]) levenscurve met 5 toppen en 5 dalen. Bedenk welke ca. 5 kernwaarden je toppen opleverden. Dat zijn ook de kernwaarden van je (zp) bedrijf.
    1. In zijn boek The Big Five for Life beschrijft John Strelekey het begrip “stijgende levenscurve”. Zie de pagina over Big Five for Life op Dreams matter of bv. dit boekverslag.
  4. Teken 3 overlappende cirkels. Bovenste: je passies, links: je producten die geld opleveren, rechts: waar je het beste in de wereld in bent. Overlap = jouw BHAG (Big Hairy Audacious Goal).
  5. Bepaal je Marketing Message: Wie help je? Wat is hun probleem? Hoe los jij dat probleem op? Wat is het resultaat voor hen? Verwerk de antwoorden tot één of twee zinnen, als antwoord op de vraag “Wat doe jij?”. De reactie moet dan zijn “Hé, dat is interessant, vertel meer!”. Zo niet: fine tunen.
  6. Beschrijf je Ideale Klant: geef hem/haar een naam en een leven (woonplaats, relatie, kinderen, werk, …). Wat wil hij/zij? Wat is zijn/haar probleem? Waar koopt hij/ze? Waar is hij/zij (online en irl)? Schrijf aan hem/haar op je blog.
  7. Business plan: stel doelen, anders bereik je ze niet. Je BHAGs zijn te groot, duurt 5 jaar, Wel: wat is je inkomen over een jaar? (Stel een extreem doel! Bv. vijf keer zoveel. Wat is de groei per maand, wat moet je daar voor doen en wanneer?). Volgend jaar zal je jaar compleet anders zijn!
  8. Kijk uit voor je Lizard Brain: beschermt ons tegen gevaren, toen we nog lizzards waren maar is nu hinderlijk. “Dit moet nog, dat is gevaarlijk, enz” Houdt loslaten tegen. Onderneem actie om je Lizard brain te laten zien dat het fout zit.
  9. Start met het lezen van een BOEK in de ochtend (30 to 60 minuten), ipv mail, blogs, enz.
  10. Je online hub: zet in elke tweet, post, reactie, nieuwsbrief een link naar je site & blog.
  11. Gebruik WordPress voor je site en blog. Zoekmachines houden van WordPress en WordPress is eenvoudig te gebruiken.
  12. Gebruik de juiste keywords in je site pagina’s en blogposts.
  13. Stel je permalink structuur goed in.
  14. Maak een gemakkelijk te vinden contactpagina op je site. E-mail adres of (beter) een contact formulier.
  15. KeyLocalsearch: zorg dat je woonplaats op je website staat als keyword. Bv. In de footer van je website.
  16. Je nieuwsbrief is belangrijk voor je klanten en voor jou. Zij willen geïnformeerd blijven over interessante artikelen die je schrijft, jij kunt je klanten op het juiste moment informeren.
  17. Twee diensten voor nieuwsbrieven: autorespons.nl en aweber.com. Aweber is erg streng maar verder erg goed. Autorespond combineert nieuwsbrief en online shopping.
  18. Waar schrijf je over? Geef elke nieuwsbrief een 1. Onderwerp, pakkende titel. 2. Informatieve inhoud (80%), help je lezers om een klein probleem op te lossen. 3. Promotie (20%), verkoop iets in relatie tot de inhoud.
  19. Gebruik twitter.
  20. Gebruik een goede foto van je gezicht als Twitter avatar. Een (glim)lachend en open gezicht. Zodat mensen zich naar jou openen.
  21. Maak op je site een speciale pagina “over mij” voor twittervolgers, waar je begint met jouw relatie tot twitter en dan de rest, incl. abonneren op je nieuwsbreif. Zet die link in je twitter profiel.
  22. Zet je Marketing Message (tip 5) in je twitterbio. Ruimte over? Nog enkele keywords toevoegen.
  23. Gebruik ook LinkedIn, m.n. De Answers en de Groups om daar je expertise te laten zien.
  24. Zet je Marketing Message in je Professional headline op LinkedIn, plus keywords!
  25. Pas de namen van de links naar je websites in  je LinkedIn profiel aan.
  26. Verander je LinkedIn URL in linkedin.com/in/jouwnaam
  27. Facebook is het grootste social network ter wereld, iedereen zit op Facebook dus ook jouw doelgroep.
  28. Maak een Businesspage op Facebook om je persoonlijke en professionele zaken te scheiden.
  29. Koppel Facebook en Twitter NIET aan elkaar! Uit onderzoek is gebleken dat automatisch doorposten de conversatie niet stimuleert maar juist vermindert.
  30. Koppel je businesspage op Facebook aan je persoonlijk profiel via de werkgeversinfo in je profiel.

Een aantal van deze tips had ik al toegepast, enkele heb ik meteen op de betreffende cursusdag dooorgevoerd. De rest staat vanaf nu op mijn to-do lijstje. Volg mijn blog om op de hoogte te blijven.

Voor meer informatie over de achtergrond en toepassing van deze 30 tips verwijs ik je graag door naar Erno.

Zen en de kunst van tuinonderhoud?

Deze zaterdagmiddag heb ik heel nuttig besteed in onze tuin. Onkruid wieden, heggetje snoeien,  klimop opbinden, enzovoort. Aan het eind van de middag besloot ik ook om het trottoir voor ons huis nog even onkruidvrij te maken. Want om onduidelijke reden slaat de gemeentelijke veegauto ons stukje trottoir altijd over.

Toen kwam er een klein meisje voorbij, met haar moeder. Het meisje vroeg vol verbazing “wat ben jij nou aan het doen?”. Haar moeder antwoordde voor mij “die meneer is de stoep aan het schoonmaken. Lekker gedachteloos onkruidkrabben, dat doet mama ook wel eens. Mindful heet dat”.

Die opmerking klonk wat vreemd in mijn oren. Was ik deze middag inderdaad mindful bezig geweest? Ik herkende wel een aantal dingen die ik ken van de mindfulness oefeningen die ik regelmatig doe. Maar om nou te zeggen dat ik ook met mijn volle aandacht bij mijn tuinonderhoud was? Nou nee, in tegendeel eigenlijk.

Ik was heerlijk ontspannen. Al mijn activiteiten volgenden volstrekt logisch uit elkaar, ik heb geen enkel moment hoeven bedenken wat ik nu weer eens moest gaan doen. Ik voelde me in een flow.

Mijn gedachten gingen echter de hele middag hun eigen gang. Ook lekker ontspannen, dat wel. Ik heb geen enkele negatieve gedachte gehad. Volledig associatief gingen mijn gedachten over workshops die ik aan het voorbereiden ben, een aantal aardige collega’s, het lekkere weer, mijn gezin, de auto, enz. enz. Volgens mij is er de hele middag geen enkel plantje bewust in mijn gedachten geweest.

Het was een heerlijke middag, maar was het nou wel of niet mindful? Ik heb het niet meer aan de moeder van dat meisje kunnen vragen. Toen ik besefte wat ik hierboven beschreef waren ze allang de hoek om. Daarom vraag ik het maar aan jullie. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Komt er een Wensclub in Haren?

Een tijdje gelden las Kim van Steenwijk op www.devonkvanharen.nl de volgende oproep:

De Vonk van Nederland verzamelt, versterkt, verbetert en maakt jouw ideeën mogelijk. Wij zijn op zoek naar ideeën die jij bedenkt. Durf je de uitdaging aan te gaan met andere ideeën?

Ja, Kim durfde die uitdaging aan te gaan en zocht contact met mij. Haar idee was om in Haren een Wensclub te realiseren. Zo’n wensclub past natuurlijk naadloos in mijn droom. Een paar dagen later dienden Kim en ik dan ook het volgende idee in bij De Vonk van Haren:

Wensclub

Jongeren hebben dromen. Naarmate ze opgroeien blijken die niet zómaar te realiseren. De Wensclub verandert dat! Kinderen en jongeren in Haren gaan wél hun dromen realiseren. De Wensclub doet dat door:

  • Bijeenkomsten waar de leden actief netwerken, samenwerken, creatief denken, effectief werken en leren eigen talenten en die van anderen inzetten.
  • Een ondersteunend netwerk van (groot)ouders, leerkrachten, lokale ondernemers, het CJG, enz
  • Presentaties, waar de leden anderen inspireren en hun ervaringen delen met de gemeenschap.

De Wensclub versterkt de saamhorigheid tussen jongeren en verschillende generaties, en geeft zo ‘it takes a village to raise a childʼ betekenis.

Nu wordt de uitvoering van een idee door De Vonk van Haren niet zómaar mogelijk gemaakt. Het publiek bepaalt uiteindelijk welke ideeën in aanmerking komen om daadwerkelijk uitgevoerd te worden door te stemmen. Op 17 oktober, dat is aanstaande maandag, gaat de stembus open.

Vind jij ook dat de Wensclub in Haren gerealiseerd moet worden? Stem dan vanaf maandag 17 oktober op ons idee via deze link.

Stella

Stella de Beer 04/11/1966 – 01/10-2011

Vorige week zaterdag, 1 oktober, overleed mijn zusje Stella de Beer. Gisteren was de uitvaart, en daar heb ik iets belangrijks geleerd.

Mijn zwager dacht dat er vast veel mensen op de crematie zouden komen. Daarom had hij gekozen voor een crematorium in Tilburg, in plaats van dat in hun woonplaats Oisterwijk. Het crematorium in Tilburg bood meer plaats voor bezoekers.

Toen we met de familie bij het crematorium aankwamen, was het parkeerterrein helemaal vol. Uitgestapt merkten we dat de ontvangstruimte helemaal vol stond met mensen. Toen de plechtigheid begon bleek dat er meer mensen moesten blijven staan dan er konden zitten. Er waren dus heel veel mensen die Stella kende en tijdens de plechtigheid bleek dat zij voor al die mensen heel speciaal was.

Zijn

Acht sprekers vertelden ieder op hun eigen manier waarom Stella zo belangrijk voor hen was. Twee vriendinnen, iemand van de ouderraad van de basisschool waar Stella’s kinderen op zaten en een docent van die basisschool, het hoofd van de operatiekamers van het Elizabethziekenhuis waar Stella als operatieassistente werkte, Stella’s schoonmoeder, mijn zwager en ikzelf. Allemaal hadden we natuurlijk een ander verhaal, maar allemaal hadden we hetzelfde thema. En dat zonder dat we daarover vooraf contact hadden.

Het gemeenschappelijke thema was dat Stella er altijd was. Ze was er voor haar man, haar kinderen, haar familie en schoonfamilie, haar vrienden en vriendinnen, haar collega’s, de patiënten op de operatiekamers, docenten, kinderen en ouders van de school van haar kinderen, de mensen van de toneelvereniging en, last but not least, voor zichzelf. Het was dan ook niet zomaar dat de plechtigheid begon met Candle in the Wind van Elton John.

Stella leidde een leven waar ik heel graag een voorbeeld aan neem, eenvoudig door er te zijn. Ze was er voor al die mensen die er gisteren waren en voor nog veel meer die er niet waren.

Doen

Tijdens de plechtigheid vertelde veel mensen dat Stella er niet alleen was, maar ook heel veel deed. Toch was dat niet het belangrijkste. Ook toen mijn zusje ziek werd en stapje voor stapje minder dingen nog kon doen bleef ze net zo speciaal voor al die mensen. Ook al kon ze niet meer actief bijdragen, ze wilde er wel zijn. Zelfs al werd ook dat steeds moeilijker. En haar aanwezigheid maakte het nog steeds speciaal. Ook al kon ze niet actief meer iets doen.

Ze was er, altijd en vooral als iemand daar behoefte aan had. Vandaag gaf mijn moeder me daar nog een mooi voorbeeld van, van voor de tijd dat mijn zusje ziek werd.

Toen mijn moeder eens geopereerd moest worden, mocht Stella als familielid niet bij de operatie assisteren. Maar ze was wel bij de voorbereiding, om mijn moeder tot steun te zijn. Toen ze echter op een andere kamer een kind hoorde huilen zij ze “Mam, ik vind je het ook goed als ik eerst even daar heen ga? Dat kindje heeft even iemand nodig”. Natuurlijk vind mijn moeder dat goed.

Betekenisvol

Mijn droom is dat duizenden mensen geïnspireerd raken om hùn droom te gaan realiseren, en dat ik een aantal van die mensen daarbij mag ondersteunen. Oa. daarom schrijf ik deze blogposts en heb ik de bijbehorende site opgezet. Op die manier probeer ik een betekenisvol leven te leiden.

Gisteren liet mijn zusje me zien dat het ook anders kan. Je hoeft niet persé iets te doen om een betekenisvol leven te leiden. Je kunt er ook gewoon alleen maar zijn. Door er te zijn zoals mijn zusje er was, ben je van betekenis voor heel veel mensen. Stella was dat voor al die mensen die er gisteren waren en voor iedereen die er had willen zijn maar er niet bij kon zijn. Als je op die manier betekenisvol bent voor zóveel mensen, leid je volgens mij een betekenisvol leven. Ik ben heel blij dat ik dat gisteren geleerd heb van mijn zusje. Ook al was ze er niet meer bij in een fysieke vorm.

Stella, bedankt dat je er was. Je was er voor mij en voor heel veel anderen. Ik zal je nooit vergeten.

De HG krijgt een Social Media Lab

Bij de Hanzehogeschool Groningen, waar ik werk als adviseur ICT in het Onderwijs, is lector Frank Willems aan de slag gegaan met het realiseren van een Social Media Lab.

Dit lab gaat deel uitmaken van het Interregionale project Opening Up. Het wordt een omgeving waar data uit sociale media wordt verzameld en geanalyseerd en waar kennisoverdracht over toepassen van social media tussen de deelnemend landen/participanten kan plaatsvinden.

In het lab vinden de deelnemende partijen (in eerste aanzet gaat het om de Hanzehogeschool Groningen, de Gemeente Groningen en de Regiopolitie Groningen) de tools die nodig zijn voor sociale netwerkanalyse. Hieronder een paar voorbeelden van de mogelijke resultaten die het Social Media Lab kan gaan opleveren:

 

Het eerste prototype van het lab gaat ontwikkeld worden door een groep vierdejaars ICT-studenten. Deze studenten zullen begeleid worden door een team van medewerkers: een docent van het Instituut voor ICT, natuurlijk Frank Willems zelf, mijn collega Hans Slender en door mij. Zo realiseer ik weer een stukje van mijn droom. Vandaar deze blogpost op Dream Matters: Dromen Dingen Doen.

Sourcing, outsourcing en crowdsourcing

Gisteren was de start van de ontwikkeling van het Social Media Lab, met een college van Frank Willems (lector Regisseren van Ondernemende Netwerken aan de Hanzehogeschool Groningen). Zijn verhaal ging over sourcing, outsourcing en crowdsourcing. In deze blogpost mijn (enigszins bewerkte) collegeaantekeningen.

Sourcing bestaat al een flink aantal jaren in het bedrijfsleven en is ontstaan uit de vraag “Waar ben ik (niet) goed in als bedrijf en wat doe ik dus (niet meer) zelf”. Sourcing gaat over het dynamisch plannen en organiseren van de ondersteunende processen, mensen, middelen en cacpciteiten die benodigd zijn om de doelen van de business te halen.

Vier generaties sourcing

Afhankelijk van het inkooprisico en het type product of dienst (standaard of gespecialiseerd) kun je vier generaties Sourcing onderscheiden:

Sourcing van een standaard dienst met een laag inkooprisico is 1e generatie sourcing. Bijvoorbeeld het onderbrengen van je data in een datacenter. Een standaard leverancier kan de dienst leveren en als die niet voldoet zijn er nog talloze andere leveranciers waar je IT kunt kiezen.

Langzaamaan blijkt dat er voor een aantal diensten meer specialisatie nodig is. Sourcing van een product of dienst die niet zomaar door iedere leverancier in de markt gezet kan worden. Dat staat bekend als 2e generatie sourcing.

Model van Kraljic

Model van Kraljic

Er zijn ook diensten of producten die het bedrijf zelf niet kan leveren, maar waar ook (nog) geen gespecialiseerde andere leverancier voor is. “Ik kan het niet, een ander ook niet. Maar samen kunnen we het wel, laten we het dus samen doen.” Dat is 3e generatie sourcing. 3e Generatie sourcing ontstaat vanuit strategische keuzes.

Hiernaast een aantal voorbeelden. Linksonder 1e generatie sourcing, rechtsboven 3e generatie.

Crowdsourcing

Crowdsourcing is ook een strategische keuze, maar gaat nog weer een stapje verder. Daarom wordt het 4e generatie sourcing genoemd.

Crowdsourcing is het uitbesteden van taken aan een ongedefinieerde grote groep mensen of community, via een open oproep. Het idee is afkomstig van James Surowiecki’s. In zijn boek  The Wisdom of Crowds (2004) beschrijft hij als eerste het principe van crowdsourcing.

De term werd echter pas later bedacht, in 2006 door Jeff Howe, contributing editor van Wired. Ook in Wikinomics (“Hoe samenwerking door iedereen met oiedereen alles verandert”) en Macrowikinomics van Don Tapscott en in Groundswell van Charlene Li en Josh Bernoff wordt crowdsourcing beschreven.

Volgens Frank Willmes is de mooiste definitie van crowdsourcing echter in sept. 2011 door Henk van Ess op Wikipedia gezet.

Er zijn verschillende varianten van crowdsourcing, zoals crowdsourcing via Tribes of Co-creatie.:

  • Tribes: via mensen die verbonden zijn door een passie of een idee, aangevoerd door een leider.
  • Co-creatie: klanten helpen je bij productvernieuwing of productverbetering. Co-creatie komt het meest voor, vaak als marketingstrategie. Een bekend resultaat zijn de chips met patatje joppie smaak.

Basisprincipes

De basisprincipes van crowdsourcing zijn:

Sociotechnografisch profiel

Sociotechnografisch profiel

  1. Het begint met mensen. Is jouw community genoeg gedreven op passie en hoe participeert iedereen? (Zie ook de figuur hiernaast). Dit hangt heel erg af van hoe mensen betrokken zijn vanuit hun passie. Hoe kun je mensen zo ver krijgen dat ze vanuit een passie (kunnen) gaan participeren.
  2. Doelen. Wat wil je eigenlijk met je community? Achtereenvolgens kun je daarbij denken aan Listening; Talking (laat ze bv. stemmen); Energizing (verbinden); Supporting (faciliteren) en Embracing.
  3. Strategie. Wat is jouw rol, hoe bereik je een hoger niveau van participatie, wat moet / wil je gaan managen.
  4. Technologie. Ga je die zelf bouwen? Zoals social text (praktisch en snel inzetbaar), WordPress (veel zelf doen), SharePoint 2010 (even wachten, komt eraan). Koop je de technolohgie kant en klaar? Zoals Ning (commercieel verdienmodel), Google (waar is mijn data?), WinkWaves kenniscafé (ook commercieel). Of kies je voor de gratis Social Media diensten zoals Twitter, Facebook, enz.

Voorbeelden

Enkele voorbeelden van succesvolle crowdsourcinginitiatieven zijn:

  • Vangstenregistratie.nl waar 7.000 sportvissers waardevolle kennis leveren aan een community van 350.000 sportvissers (“wat zijn de leuke stekjes?”) maar ook aan het ministerie van EZ, Landbouw en Innovatie. Infornatie over welke vissoorten waar leven en hoeveel vis daar dan zit is een goede indicatie van waterkwaliteit.
  • Last.fm, je persoonlijke community radio station. Last.fm is een online en legaal community radiostation voor leden, waar je muziek vindt die is gebaseerd op jouw muziekvoorkeuren.
  • Nike+ waar mensen elkaar m.b.v. iTunes vinden op hun passie voor hardlopen. Hardlopen met een community.
  • Verbeterdebuurt.nl, een ollectief meldingspunt voor problemen en ideeën in de openbare ruimte. Er ontstaan burgerparticipatie initiatieven uit. “Wat kunnen we zelf oplossen, wat doet de gemeente?”
  • Het Datema Wikipilot project waar realtime informatie over gevaren op zee (een ton die verdwenen is, een zandbank die niet op de kaarten staat) verzameld wordt door waarnemingen vanaf zeeschepen. Bij dit project moest niet alleen een sociale uitdaging (hoe communiceren zeevarenden onderling) overwonen worden, maar ook een technische: eenmaal buitengaats heb je geen internetverbinding, behalve via de satelliet.

Lessons learned

Uit deze en andere initiatieven kunnen we inmiddels de volgende lessen leren:

  • Crowdsourcing kan je niet sturen, de community is leidend.
  • Sociale netwerken drijven op vertrouwen.
  • Social media is niet gelijk aan socialer netwerken.
En zo gaat crowdsourcing pas echt werken:
  • Onderdruk de neiging om de oplossing dichtbij te zoeken.
  • Onderdruk de neiging om dezelfde soort mensen te verzamelen.
  • Ontdek je eigen meerwaarde.
  • Organiseer aanvulling op je eigen prachtige tekorten.
  • Alles is mogelijk en begin vooral nu.
Dat laatste gaat de Hanzehogeschool Groningen dus doen, met het Social Media Lab. Als de studenten doen wat ze geleerd hebben is het prototype half november bedrijfsklaar.
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.